donderdag 7 maart 2024

10 jaar schaatstrainer (eerste seizoen IJshal de Vliet, brons Andries Kwik Bokaal)

In oktober 2023 begon het eerste schaatsseizoen in de gloednieuwe IJshal de Vliet. Ik begon zelf aan mijn 10e volledige seizoen als schaatstrainer bij de jeugd.

Met IJshal de Vliet heeft de schaatssport in de Leidse regio een prachtige faciliteit gekregen waardoor de schaatssport niet alleen kan blijven voortbestaan in deze regio, maar ook op allerlei vlakken kan gaan groeien t.o.v. de periode in de Menkenijsbaan aan de Vondellaan.

Tijdens de eerste lessen in oktober was het nog een beetje onwenning op deze nieuwe baan. Maar na een paar weken was iedereen eraan gewend en verlangde bijna niemand meer terug naar de oude Menkenijsbaan. Ik in ieder geval niet.

Voor de IJVL jeugd was het vrijdaguur was blijven bestaan en voor het voormalige woensdag binnenbaan uur kwam de donderdag in de plaats, wat nu ook een buitenbaan uur werd.

Als coordinator jeugdschaatsen maakte ik een eerste opzet voor de groepsindeling en dit werd de basis voor de rest van het seizoen, hoewel er her en der nog wel wat kinderen werden verschoven als dat beter zou werken.

Voor mij kwam het neer op een groep op donderdag waarin geen wedstrijdrijders zaten en die werd twee keer ook aangevuld met kinderen vanuit de schoolsport cursussen, die we ook bij onze eigen jeugduren intergreerden. Vanuit de woensdag van vorig seizoen kwam alleen Olivia weer in mijn groep.

Op de vrijdag kreeg ik een meidengroep onder mijn hoede. Voor het eerst in mijn trainersloopbaan een groep die alleen maar uit meiden bestond en dat leek mij ook best leuk om eens te mogen ervaren. 

In de vrijdaggroep had ik wel een aantal wedstrijdrijders. Bekende wedstrijdrijders Daphne en Genevieve had ik al eerder in mijn groep gehad. Andere wedstrijdrijders Tess, Anne, Mies en Isis had ik voor het eerst in mijn groep. Daarnaast had ik nog 4 meiden die geen wedstrijden reden. Dit waren Noortje, Iris Z, Fabienne en Maggie. Van die 4 meiden had ik alleen Maggie nog niet eerder in mijn groep gehad.

Waar op de donderdag de focus wat meer op de basisdingen lag, omdat daar het niveau nog iets lager lag en ik regelmatig nieuwe kinderen erbij kreeg, kon ik de vrijdaggroep wat meer uitdagen met wat moeilijkere oefeningen.

Met de meiden op vrijdag deed ik veel oefeningen met houding, afzet, lichaamszwaartepunt, bochtenwerk en veel start oefeningen. 

In de vrijdaggroep was de sfeer heel goed. Deze groep was heel gezellig met elkaar en de meiden deden goed hun best om beter te worden. Vooral het duo Mies en Isis waren echte sfeermakers, ontzettend leuk om mee te werken!

Dit betaalde zich uit bij de wedstrijden. Mies was nieuw en reed voor het eerst wedstrijden. Ik was zeer onder de indruk van haar PR's in maart, waarbij ze 15 (op 500m) en 28 seconden (1000m) van haar beste tijden af reed.

Isis begon wat onzeker aan het seizoen en had wat blessures gehad. Maar zij wist uitendelijk ook haar 500 en 1000m PR's dik te verbeteren (6 en 4 seconden).

Ook Daphne, Genevieve, Tess en Anne verbeterden hun tijden dit seizoen met meerdere secondes.

Het absolute hoogtepunt was wel de bronzen medaille die het team van IJVL won bij de Andries Kwik Bokaal. Dit is het Districtkampioenschap voor clubsteams in het District Sassenheim. IJVL behaalde in 2015 voor het laatst een podiumplaats bij deze wedstrijd, maar in 2024 was het na 9 jaar eindelijk weer eens gelukt om de top-3 te halen bij de meest prestigieuze districtwedstrijd! 

De bronzen ploeg van IJVL bestond uit: Sven, Sam, Gijs, Jasmine, Beau, Aniek, Anouk, Twan, Erik, Philine, Elin, Olivier, Tim, Renske, Mies, Boaz de G. en Abe.

Van deze ploeg heb ik Sven, Beau, Aniek, Anouk, Twan, Erik, Tim en Mies ooit een seizoen in mijn eigen groep gehad. Mies was de enige die ik in dat seizoen onder mijn hoede had.

Deze bronzen medaille was voor mij een absoluut hoogtepunt in mijn trainersloopbaan. Heel mooi dat we juist in het eerste seizoen in IJshal de Vliet weer op het podium terecht zijn gekomen als IJVL en dat in mijn 10 volledige seizoen als trainer, een mooier jubileum is haast niet denkbaar!

Op donderdag 7 maart en vrijdag 22 maart sloten we met twee mini elfstedentochten het seizoen 2023-2024 af. Het was een super mooi seizoen en ik kijk uit naar nog vele seizoenen als trainer in deze mooie IJshal de Vliet! Het topteam van jeugdtrainers bestond uit: Bert Breed, Bert Hoogeveen, Dirk Zwitser, Maarten Knoester, Fien Depuydt, Joost Wosten, Jeroen Bekooij, Gerard van Tol en Walter Boon (ikzelf), het was een fantastisch team om mee samen te werken!

IJVL jeugd pakt de 3e plaats bij de Andries Kwik Bokaal!
Op deze foto vlnr (hoofden): Walter (trainer), Jasmine, Fien (trainer), Sam, Boaz, Aniek, Philine, Vero (trainer), Mies, Renske, Tim, Elin, Lisette (reserve), Bert H (trainer) en Olivier.






Andries Kwik Bokaal 2024, IJVL jeugd op het podium met brons!


Mijn vrijdaggroep,
vlnr: Anne, Noortje, Maggie, Trainer Walter, Fabienne, Mies, Iris, Isis, Tess, Genevieve en Daphne


Donderdaggroep, vlnr: Senna, Jorrit, Annemei, Catho, Trainer Walter, Olivia, Bloem, Marie en Lenka

Het vrijdag trainersteam, vlnr: Dirk Zwitser, Maarten Knoester, Bert Hoogeveen, Walter Boon, Bert Breed, Fien Depuydt, Joost Wosten. (Jeroen ontbreekt)

Thialf uitje IJVL, januari 2024, met een bus vol naar Thialf, voor het eerst in jaren!

Uitsnede Thialf groepsfoto.

Schaatsend in Thialf achter mijn voormalig pupil Anna Meulmeester, achter mij Boaz de Gast, die mijn assistent was in seizoen 2022-2023.